Поняття комп’ютерної графіки. Растрові та векторні зображення, їх властивості. Інтерфейс редактора растрової графіки

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

Мета:Дати поняття комп’ютерної графіки, засвоїти відомості про графічні редактори та основні формати графічних файлів. Формувати початкові навички роботи в графічному редакторі Paint, засвоїти його призначення, ознайомитись із інтерфейсом програми та її можливостями. Виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал. Розвивати координацію рухів, окомір, зорову пам’ять.

Наочність, обладнання і програмні засоби: персональний комп’ютер із встановленою операційною системою Windows; графічний редактор Paint.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

Привітання

Відмічання в класному журналі відсутніх

Відповіді на можливі запитання учнів

ІІ. Повторення матеріалу

1. Комп’ютер – це інформаційна машина... А в якій формі і де зберігається інформація на ПК?

2. Що таке файл?

3. Яка саме інформація може зберігатися в ПК?

4. Як дізнатися, яку саме інформацію містить певний файл?

5. Що таке програма?

6. Які класи програм ми вивчали?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. В чому полягає основне призначення ПК?

2. Як можна використати його вдома? А в різних професіях? Наведіть приклади.

ІV. Пояснення нового матеріалу

Чи хотіли б ви дізнатися, а головне – навчитися створювати малюнки з допомогою ПК? Оголошення теми уроку. Запис її в зошити.

Комп'ютерна графіка, — це наука, що вивчає методи і засоби створення та обробки зображень за допомогою програмно-апаратних обчислювальних комплексів. Комп'ютерна графіка охоплює всі види та форми представлення зображень, як на екрані монітора, так і на зовнішньому носії (папір, плівка, тощо).

Комп'ютерна графіка застосовується для візуалізації даних у різних сферах людської діяльності:

- у медицині - комп'ютерна томографія;

- в науці - наприклад, для наочного зображення складу речовини, побудови графіків;

- в дизайні - для реклами, поліграфії, моделювання, та ін.

Наведіть ще приклади.

В залежності від способу формування зображення, комп'ютерну графіку можна поділити на:

1. растрову;

2. векторну;

3. фрактальну;

4. тривимірну.

Ми сьогодні розглянемо більш детально тільки растрову і векторну графіку, яка дуже широко представлена на ПК.

За способами представлення кольорів комп'ютерна графіка поділяється на:

1. чорно-білу;

2. кольорову.

За спеціалізацією в різних галузях, комп'ютерна графіка є:

1. інженерною;

2. науковою;

3. web-графікою;

4. комп'ютерною поліграфією.

В наш час стрімко розвивається комп'ютерна графіка і анімація. Значне місце посідає графіка для комп'ютерних ігор. А тепер я вам розповім про основні види графічних зображень більш детально.

Растрова графіка

Застосовується у випадках, коли графічний об'єкт представлено у вигляді поєднання точок (пікселів), які мають свій колір та яскравість і які певним чином розташовані. Такий підхід є ефективним у випадку, коли графічне зображення має багато напівтонів і інформація про колір важливіша за інформацію про форму (фотографії та поліграфічні зображення). При редагуванні растрових об'єктів, користувач змінює колір точок, а не форми ліній. Растрова графіка залежить від оптичної роздільчості, оскільки її об'єкти описуються точками у координатній сітці певного розміру. Роздільчість вказує кількість точок на одиницю довжини.

Прикладні програми растрової графіки призначені для створення книжкових та журнальних ілюстрацій, обробки оцифрованих фотографій, слайдів, відеокадрів, кадрів мультиплікаційних фільмів.

Найпопулярнішими прикладними програмами є продукти фірм Adobe - PhotoShop,

Corel - PhotoPaint,

Macromedia - FireWorks,

Fractal Design - Painter,

стандартний додаток у Windows - Paint.

Програми растрової графіки можуть використовувати:

художники-ілюстратори;

художники-мультиплікатори;

художники-дизайнери;

фотографи та ретушери;

поліграфісти;

web-дизайнери;

люба людина - вільний художник, із масою творчих ідей та потенціалу.

Але растрова графіка має свої переваги і недоліки.

Переваги:

Простота автоматизованого вводу (оцифрування) зображень, фотографій, слайдів, рисунків за допомогою сканерів, відеокамер, цифрових фотоапаратів; фотореалістичність. Можна отримувати різні ефекти, такі як туман, розмитість, тонко регулювати кольори, створювати глибину предметів.

Недоліки:

Складність управління окремими фрагментами зображення. Потрібно самостійно виділяти ділянку, що є складним процесом. Растрове зображення має певну роздільчість і глибину представлення кольорів. Ці параметри можна змінювати лише у визначених межах і, як правило, із втратою якості. Розмір файлу є пропорційним до площі зображення, роздільності і типу зображення, і, переважно, при хорошій якості є великим.

Векторна графіка

На відміну від растрової графіки, у векторній графіці базовим елементом є лінія, яка описується математичною формулою. Таке представлення даних компактніше, але побудова об'єктів супроводжується неперервним перерахунком параметрів кривої у координати екранного або друкованого зображення. Лінія є елементарним об'єктом, якому притаманні певні особливості: форма, товщина, колір, тощо. Любий об'єкт (прямокутник, еліпс, текст і навіть пряма лінія) сприймається як криві лінії. Виключення складають лише імпортовані растрові об'єкти. Векторні об'єкти завжди мають шлях, що визначає їх форму. Якщо шлях є замкненим, тобто кінцева точка співпадає з початковою, об'єкт має внутрішню ділянку, яка може бути заповненою кольором або іншими об'єктами. Всі шляхи містять дві компоненти: сегменти та вузли. Шлях уявляє собою маршрут, що з'єднує початкову та кінцеву точку.

Сегмент - окрема частина шляху, може бути як прямою, так і кривою лінією.

Вузол - початкова або кінцева точка сегмента.

Кожен елемент векторної графіки містить ці три основні елементи і дозволяє їх редагування.

Векторна графіка, так як і растрова також має свої переваги і недоліки:

Переваги:

Невеликі за розміром файли, оскільки зберігається не зображення, а лише його основні дані, використовуючи які, програма відновлює зображення. Розмір об'єктів та опис колірних характеристик майже не збільшує розміри файлу. Об'єкти легко трансформуються, ними легко маніпулювати. Редагуючи векторний об'єкт, можна змінити властивості ліній, з яких складається зображення. Можна пересувати об'єкт, змінювати його розміри, форму та колір, не впливаючи на якість зображення. Векторна графіка не залежить від роздільності, тобто векторні об'єкти відтворюють на пристроях з різною роздільністю без втрати якості зображення. Векторна графіка може містити в собі фрагменти растрової графіки, які перетворюються в об'єкти, але мають обмеження у їх обробці. У програмах векторної графіки є розвинуті засоби інтеграції зображення та тексту. Єдиний підхід до них обумовлює створення кінцевого продукту.

Користувачами векторних редакторів можуть бути:

технічні редактори;

вільні художники й дизайнери-початківці;

розробники web-сторінок;

оператори настільних видавничих систем;

художники по рекламі;

правжні художники-ілюстратори;

користувачі початківці.

Найпопулярнішими прикладними програмами є продукти фірм:

Corel - CorelDraw,

Adobe - Illustrator,

Macromedia - FreeHand,

стандартний додаток у MS Office - Word Editor.

- Як відрізнити графічний файл від іншого формату. Звичайно ж за розширенням імені. Демонстрація графічних файлів різних форматів із короткою характеристикою переваг і недоліків. Деякі формати, які мають видимі ознаки недоліків учні характеризують самі. (bmp, gif, jpg, tiff, png, wmf, ico, cur, lbm, … )

Учні записують в зошити розширення імен файлів найбільш популярних форматів для подальшого вивчення напам'ять.

- Програми, які призначені, насамперед, для перегляду графічних зображень, так і називають переглядачами (Viewer).

V. Самостійне опрацювання нового матеріалу

Запустити на виконання графічний редактор Paint.

Завдання 1: Ознайомитися з інтерфейсом та можливостями редактора і дати відповіді на такі питання:

1. Описати інтерфейс графічного редактора. Чим він схожий на інші програми, а чим відрізняється?

2. Які інструменти має в розпорядженні користувач? Їх призначення.

3. Як вибрати необхідний колір?

4. Як зберегти створене зображення?

5. В яких форматах файлів може зберігати зображення редактор?

6. Чи можна застосувати текст в малюнку? Як це зробити?

7. Які ще цікаві можливості цього редактора ви віднайшли?

Завдання 2: Створити простий малюнок в редакторі за зразком і зберегти його на диск в свою папку під своїм ім’ям.

VІ. Підсумок уроку

Дати відповіді на запитання

1. Що ми сьогодні вивчали на уроці?

2. Що таке комп'ютерна графіка?

3. Де застосовується комп'ютерна графіка?

4. Класифікація комп'ютерної графіки.

5. Переваги та недоліки растрової графіки.

6. Переваги та недоліки векторної графіки.

7. Найпоширеніші редактори векторної і растрової графіки?

Оцінення найбільш активних учнів та найбільш вдалих графічних робіт.

Домашнє завдання:

- Розробити власний орнамент для подальшого виконання на уроці в графічному редакторі

- Підібрати 3 цікаві питання по даній темі.

--Користувач:natagal 13:00, 8 квітня