Вебінар

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук
Вебінар
Pic1.jpg


Вебінар

Типи функцій конференц-зв'язку

Технології конференц-зв'язку

Реєстрація учасників вебінару

Вебінар — це слово-неологізм. Вебінар означає особливий тип веб-конференцій. Зв'язок, як правило, односторонній — з боку того, що говорить, і взаємодія із слухачами обмежена, наприклад як у вебкастах. Вебінари можуть бути сумісними і включати сеанси голосувань і опитів, що забезпечує повну взаємодію між аудиторією і ведучим. В деяких випадках ведучий може говорити через телефон, коментуючи інформацію, що відображається на екрані, а слухачі можуть йому відповідати, переважно по телефону з гучномовцем. На ринку також присутні технології, в яких реалізована підтримка VOIP аудіо-технологій, що забезпечують повноцінний аудіозв'язок через Мережу. Вебінари (залежно від провайдера) можуть володіти функцією анонімності або «невидимості» користувачів, завдяки чому учасники однієї і тієї ж конференції можуть не знати про присутність один одного.

У перші роки після появи Інтернету терміном «веб-конференція» часто називали вітку форуму або дошки оголошень. Пізніше термін набув значення спілкування саме в режимі реального часу. В даний час вебінар використовується в рамках системи дистанційного навчання.

Типи функцій конференц-зв'язку:

  • Слайдові презентації (зазвичай створюються за допомогою PowerPoint або Keynote на Mac)
  • Відео в режимі реального часу (через веб-камеру або цифрову відеокамеру)
  • VOIP (Аудіозв'язок через комп'ютер в режимі реального часу з використанням навушників або колонок)
  • Веб-тури — коли адреси сторінок, дані форм, cookies, скрипти і інша інформація про сеанс може бути передана іншим учасникам з метою використання її для наочного навчання з елементами входу в систему, кліками і т.


Запис (розміщується по унікальному веб-адресі, для подальшого перегляду \ прослуховування будь-яким користувачем інтернету)

Eлектронна дошка для коментарів (з допомогою неї ведучий і слухачі можуть залишати позначки або коментувати пункти слайдової презентації).

Текстовий чат — для сеансів питань і відповідей в режимі реального часу, що проводяться тільки для учасників конференції. У чаті можливо як групове (повідомлення видно всім учасникам) так і приватне спілкування (розмова між двома учасниками).

Голосування і опити дозволяють ведучому опитувати аудиторію, надаючи на вибір декілька варіантів відповідей.

Screen sharing /видалений робочий стіл/сумісне використання додатків (коли учасники можуть проглядати все, що вже було відображене на їх моніторі ведучим веб-конференції. Послуга конференц-зв'язку через мережу часто вдає із себе сервіс, розташований на веб-сервері компанії-постачальника. У кожного постачальника свої умови, проте більшість з них використовують модель щохвилинного розрахунку вартості на користувача або фіксовану місячну плату.

Деякі постачальники також пропонують серверні рішення, які дозволяють замовникові розміщувати сервіс конференц-зв'язку на своєму сервері.

Важливою функцією програм для організації конференц-зв'язку через Мережу є сумісне використання додатків (application sharing). Це означає, що один учасник веб-конференції може передати контроль над додатком (наприклад, браузером, таблицею і т. п.) будь-якому іншому учасникові.

Технології конференц-зв'язку через інтернет не стандартизовані, що негативно позначається на функціональній сумісності, залежності від платформи, питаннях безпеки, ціні і сегментації на ринку. Важливою функцією програм для організації конференц-зв'язку через Мережу є сумісне використання додатків (application sharing). Це означає, що один учасник веб-конференції може передати контроль над додатком (наприклад, браузером, таблицею і т. п.) з будь-якому іншому учасникові.


Технології конференц-зв'язку через інтернет не стандартизовані, що негативно позначається на функціональній сумісності, залежності від платформи, питаннях безпеки, ціні і сегментації на ринку. У 2003 році IETF заснувала робочу групу під назвою «Centralized Conferencing» (XCON) для встановлення стандартів конференц-зв'язку. Серед запланованих цілей XCON значаться:

Базовий протокол «Floor control» — Binary Floor Control Protocol (BFCP), офіційно сформульований в RFC 4582.

Механізм контролю членства і авторизації. Механізм управління поєднанням разлічих типів медіа-файлів (аудіо, відео, текстових) і його опис. Механізм сповіщення про події/зміни, що відносяться до конференції (наприклад зміна протоколу).

Перші системи текстового спілкування в режимі реального часу, такі як IRC, з'явилися на самому початку історії інтернету, в кінці 1980-х. Веб-чати і (програма миттєвого обміну повідомленнями для миттєвого обміну повідомленнями) побачили світло в середині 1990-х. Перша ж повноцінна можливість конференц-зв'язку з'явилася в кінці 1990-х, після чого було розроблено безліч інших засобів спілкування в режимі реального часу. Торговий знак терміну «webinar» був зареєстрований в 1998 році Єриком Р. Корбом (Eric R. Korb) (Серійний Номер 75478683, USPTO), але він був оспорений в суді і зараз належить компанії InterCall Вебінари можуть бути сумісними і включати сеанси голосувань і опитів, що забезпечує повну взаємодію між аудиторією і ведучим. У деяких випадках ведучий може говорити через телефон, коментуючи інформацію, що відображається на екрані, а слухачі можуть йому відповідати, переважно по телефону з гучномовцем. На ринку також присутні технології, в яких реалізована підтримка VOIP аудіо-технологій, що забезпечують повноцінний аудіозв'язок через Ятір.

Зареєструвавшись учасники вебінару в призначений час повинні клікнути на надіслане організаторами посилання і підключитися відповідного сайту. У навушниках ми чуємо голос ведучого, слайди його презентації у нас перед очима і ведучий перегортає їх в міру необхідності. Можливість задавати питання представлена у чаті. На Вебінарі, як і на звичайному семінарі, є можливість взаємодіяти з ведучим, тобто виконувати його завдання, відповідати на його запитання і задавати свої.

Після завершення заходу залишається запис, який теж можна використовувати з метою навчання. Фактично, це готовий продукт.

Найлегший спосіб організувати вебінар - скористатися послугами компаній, що спеціалізуються на наданні даних послуг.

На ринку веб конференцій в світі працюють кілька відомих провайдерів даної послуги. Один з лідерів галузі – це компанія WebEx. Більш бюджетним варіантом можуть бути послуги компанії Interwise. Також в секторі веб конференцій працює компанія Adobe зі своїм продуктом Acrobat Connect.

До інших можна віднести Dimdim (dimdim.com), WiZiQ (wiziq.com)

Який же сервіс ви отримуєте від таких провайдерів? Якщо коротко, вони беруть на себе всю технічну сторону організації Вебінару:

Створюють реєстраційні форми для слухачів; Інструкції для слухачів як налаштувати свій звук і інші параметри; Забезпечують трансляцію Вебінару (Power-Point презентації, звук, відео, «робочий стіл» доповідача і т.ін.); Забезпечують зв'язок як між доповідачами та слухачами («чат», питання голосом через мікрофон), так і між самими слухачами (включаючи «приватний чат»); Запис вебінару;

Інакше кажучи, для організації Вебінару не потрібно просунутих знань Інтернет-технологій, і це цілком під силу будь-якому викладачу.

Переваги Вебінару

Вебінар має всі переваги свого «старшого брата» семінару, крім можливості «кулуарного» спілкування між слухачами, а також «живого» спілкування між ними ж і доповідачем.

Це, мабуть, єдині суттєві недоліки вебінару, а плюсів набагато більше:

Витрати на організацію істотно нижче; Висока доступність для «відвідування» слухачами (не треба купувати квитки на потяг чи літак); Значна економія часу на організацію; Зручність для слухачів (сприйняття інформації у звичній обстановці, без сторонніх шумів і т.ін.); Інтерактивна взаємодія між доповідачем і слухачами, а також слухачами між собою;

Враховуючи, що тема доповіді обговорюється не тет-а-тет, а з цілою групою, ваша доповідь здатна викликати цілий ряд питань і думок, що дає більш репрезентативний зворотний зв'язок з вашою аудиторією.

Десять порад з організації успішних вебінарів:

1.Заздалегідь сповіщайте потенційних слухачів про дату і час вебінару.

Незважаючи на те, що вебінар набагато більш легкий і швидкий в організації ніж семінар, це не означає, що інформувати слухачів можна за день до цієї події. Залежно від аудиторії запрошення краще розсилати за 1 тиждень, з нагадуванням за 3 і 1 день до трансляції. Для деяких груп цей термін може бути збільшений до 3-4 тижнів. Правило тут таке - чим ближче ваші відносини з аудиторією - тим менше термін для оповіщення, і навпаки.

2.Запустіть рекламну кампанію вебінару

Навіть якщо ви робите вебінар для своїх партнерів, яких на перший погляд не треба переконувати в корисності «відвідування» ваших доповідей, не варто скидати з рахунків стару добру рекламу. Розкрийте головні пункти доповіді, імена доповідачів, і головний підсумок - чому відвідування вашого вебинару необхідно для слухачів.

3.Сплануйте зручний час для вебінару 4.Виробіть показники для оцінки ефективності вебінару 5.Проведіть тестовий запуск вебінару

Незважаючи на легкість в організації вебінару і документацію, яка висвітлює всі можливі питання, не полінуйтеся запустити тестовий «прогін» вебінару для перевірки звуку, можливості задавати питання і т.ін. Часу це займе не багато і ви мінімізуєте ризики технічних «накладок» під час офіційного виступу.

6.Надайте цікаву інформацію

Банально, але факт. Подальший успіх ваших майбутніх вебинарів залежить від того, як ви проведете свій перший вебінар у конкретній групі. Пам'ятайте, що люди витрачають свій час, слухаючи вашу презентацію, і менше за все вони хочуть почути старі факти і пусті висновки. Постарайтеся здивувати вашу аудиторію чимось новеньким і несподіваним і тоді ви отримаєте зацікавлену публіку, яка з радістю відвідає ваш наступний вебінар.

7.Не бійтеся використовувати багато тексту

У презентаціях вебінару використання тексту не так критично, тому ви можете сміливо збільшити «дозу» символьної інформації в ваших слайдах.

8.Перевірте свого доповідача

У вебінарі використовується тільки голос і слайди, і будь-яка запинки, невиразна фраза, помилка, відразу впадає в очі, а вірніше в вуха. Переконайтеся, що доповідач ретельно підготував свою мову, не зайвим буде мати роздруківку тексту перед очима під час доповіді.

9.Один добре, а двоє краще

У ході доповіді у слухачів можуть виникати питання, які найчастіше задають через чат, і доповідачу потрібен помічник, який буде допомагати у підготовці відповіді.

Крім питань по темі, у деяких слухачів можуть виникати технічні проблеми, наприклад зі звуком. Як правило, причина в невмінні знайти відповідні налаштування в меню програми, що транслює доповідь. Все це легко вирішується помічником у «фоновому режимі» через «приватний» чат.

10.Провокуйте обговорення

Дуже важливо провокувати обговорення, а враховуючи, що вебінар - не зовсім звичний спосіб спілкування для більшості слухачів, важливо періодично нагадувати їм як задавати питання (технічно), і що ви завжди раді відповісти. Наприклад, якщо у презентації 25 слайдів, то кожному п'ятому слайді можна сміливо нагадувати про питання. Головне викликати на розмову одного слухача і інші швидко підхоплять.

В цілому, в організації вебінару немає нічого складного.

Джерела

Дивіться також

Корисні посилання