Інтернет - пастки для молоді

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

Інтернет - пастки для молоді

.

Internet-marketing.jpg

.


Мета. Вивчити вплив мережі Internet на навчальний процес і соціокультурний розвиток учнівської молоді, з'ясування характеру та ступеня впливу Internet на навчальний процес. Розвивати культуру спілкування, уміння відображати факти і явища Інтернет – життя, аналізувати, порівнювати. Виховання в учнів поваги до думки інших, відповідальності та самостійності.

Обладнання. Картки із висловами, стікери, електричні чайники, чай і печиво.

Форма проведення: бесіда - диспут.


З вами не раз говорили про різні залежності: наркотичну, алкогольну… Але залежність від комп’ютера не менш шкідлива.

Медики розвинених країн б’ють на сполох, а психіатри навіть вигадали спеціальний термін – „Інтернет-залежність” (у деяких джерелах „комп’ютерна залежність”). Справа в тому, що молодь все більше часу проводить за комп’ютером, живучи практично у віртуальному світі, спілкуючись у чатах більше, ніж зі своїми реальними однолітками.

Термін „Інтернет-залежність” вперше був запропонований у 1995 році американським лікарем І. Голдбергом. Під цим поняттям він мав на увазі непереборний потяг до Інтернету, що характеризується „згубною дією на побутову, навчальну, соціальну, робочу, сімейну, фінансову сфери діяльності”. За ступенем відходу від реальності Інтернет-залежність дуже нагадує потяг до наркотиків та алкоголю. Згідно з дослідженнями американських учених, 6-8% користувачів Інтернету вже мають дану залежність. Все може початися з того, що молода людина полюбляє спілкуватися в Інтернеті, часто перевіряє пошту, веде власний блог чи знаходить якусь „надзвичайно цікаву іграшку”. Поступово людина настільки „втягується” у віртуальний простір, приймає його закони, правила та норми, що почувається незручно та невпевнено у життєвих ситуаціях.

Завзятого комп’ютерника можна упізнати відразу. Він постійно видається розсіяним, ігнорує зовнішні події, погано адаптується до життєвих ситуацій, уникає спілкування з людьми, з якими раніше дружив, обговорює лише нові іграшки чи стратегії битв. Поступово молода людина стає залежною від комп’ютера та сприймає явища реального життя з меншим захопленням, адже у житті все не так яскраво та динамічно, як в улюбленій грі.

Загалом більшість психологів та психотерапевтів виділяють три стадії комп’ютерної залежності. На першій стадії через захоплення новою грою чи написанням блогу людина перестає займатися усім іншим, поступово віддаляючись від друзів та родичів, залишаючи пріоритет за „усесвітньою павутиною”.

На другій стадії симптоми наростають як сніжний ком. Якщо людину силою відлучити від мережі, вона переживатиме почуття, схожі на „ломку”: у людини порушується увага, знижується працездатність, з’являються нав’язливі думки, безсоння, аж до повної відмови від сну, різко зростає потяг до стимуляторів – кави, сигарет, спиртних напоїв, наркотиків. Третя стадія – соціальна дезадаптація. Користувач фактично перестає отримувати задоволення від ігор чи спілкування у чатах, але продовжує „висіти” на сайтах за звичкою. Людина відчуває, що втратила зв’язок із реальним світом і не може адекватно розв’язувати життєві проблеми.

Комп’ютерна гра – це особливий віртуальний світ, у якому відносно легко задовольнити основні потреби молодої людини. Тут можна відчути себе героєм, створити собі такий образ, який забажаєш, відчути себе тим, ким ти не є насправді. Молодь найчастіше шукає у „всесвітній павутині” свободи та самоствердження. У цьому і небезпека: підлітки чи молоді люди реалізовують свої сили та здібності у віртуальному світі, а реальне особистісне зростання переходить на задній план. Крім того, рольові моделі, з якими найчастіше стикається молода людина, залежна від комп’ютера, – це воїн, убивця, злісний завойовник, космічний пірат, робот. Відмічено, що ігроголіки тривожніші, дратівливіші, агресивніші та мають схильність до депресії.

Варто знати, що комп’ютер шкодить не лише психічному, але й фізичному здоров’ю. Таким чином, надмірне захоплення комп’ютерними іграми не лише спричиняє соціальну дезадаптацію, відставання у навчанні та стрес, але й шкодить фізичному здоров’ю, погіршуючи зір, поставу, функціонування внутрішніх органів.

Отже, якщо ви помітили, що ваш друг чи родич став байдужим та відстороненим, що людина оживає лише коли говорить про стратегію у новій грі, що колишні захоплення та інтереси більше не цікавлять людину, а „всесвітня павутина” затягує її глибше і глибше, зверніться до соціального працівника чи психолога. Адже комп’ютерна залежність має практично ті самі симптоми та не набагато кращі наслідки, ніж, скажімо, наркотична.

І ще пам’ятаймо: комп’ютер сам по собі не є злом. Людині потрібно вміти ним користуватися та працювати з Інтернетом як із джерелом нової інформації. Але у всьому потрібно знати міру. І коли хтось із ваших знайомих не може прожити і кількох годин без того, щоб не перевірити електронну пошту, можливо є сенс розказати йому, до чого це може призвести.

На сьогодні розроблено кілька психологічних тестів, що допомагають визначити наявність патологічної залежності користувача від Інтернет. Тест К. Янг, що визначає загальну залежність від Інтернет, можна знайти на сайті www.netaddiction.com/caught_in_the_net.htm . Пропонується для самостійної діагностики комплекс тестів: психологічний тест (Internet Addiction Test) для визначення патологічної залежності від Інтернет, тест (Cybersexual Addiction Quiz) для визначення патологічної залежності від сексу в Інтернет, психологічний тест (Quiz for Compulsive Online Gamblers) для визначення патологічної залежності від участі в іграх Інтернет.

Доступ до мережі Internet створює можливість учням та студентам не тільки отримати певну інформацію щодо виконання певних завдань з різних предметів, але й оперативно здобути вже замовлену для виконання роботу, і тим самим породити споживацький характер інформаційно - пасивної взаємодії. Можна передбачити, що покращення інформаційного забезпечення та задоволення інформаційних потреб користувачів буде результативним за умови більш ефективного функціонуванням локальної бібліотечної мережі Інтернет та значно потужнішого обладнання та його програмного забезпечення. Водночас результати соціологічного дослідження дозволять визначити бар'єри та негаразди використання інформаційно-технологічної бази в бібліотеці та запропоновувати рекомендації для більш оперативного задоволення інформаційних потреб учнів, студентів та інших користувачів.

Мережа Internet необхідна всім - незалежно від професії, соціального статусу, вікових та тендерних відмінностей. Інтернет як засіб розвитку особистості істотно сприяє її самореалізації і розширює соціальні можливості. Користувачі мережі не тільки споживають інформацію, але й постійно наповнюють її різними інформаційними ресурсами.

Література:

1. Тесленко С.М. Частування від інтелект-кафе // Позакласний час.-2007.-№3 – С. 45-47.

2. www.dt.ua

3. http://peoplenet.eu/index.php?page=12&events=15

4. www.health.unian.net.