ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ІНФОРМАТИКИ "ЕВРИКА"

Матеріал з Фізмат Вікіпедії
Перейти до: навігація, пошук

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ІНФОРМАТИКИ "ЕВРИКА"

Мета:

  • узагальнити набуті учнями знання з інформатики;
  • розвивати знання та вміння учнів з інформатики, пізнавальний інтерес до комп'ютерних технологій, кмітливість, винахідливість;
  • виховувати культуру користувача ПК.

Прилади і матеріали:

  • комп'ютери;
  • презентації для конкурсу «Відгадай картинку»;
  • текстовий файл із завданнями для конкурсу «Практикум»;
  • конверт з картками для конкурсу «Показуха»;
  • таблички «Відповідь готова».

Оформлення залу: надувні кульки, серпантин, емблеми “Еврика”, висловлювання про інформатику; ігрові стійки для кожного учасника і ведучих з емблемами.

Хід уроку:

У грі беруть участь 4 учні 10-х класів, визначені попередньо за їх бажанням чи призначені вчителем. На заході присутні вболівальники (учні 10-11-х класів). Гра складається з 7 конкурсів.

  • Жеребкування

Перед початком конкурсів необхідно визначити, у якій послідовності учні будуть обирати тему у першому конкурсі. Для цього учасникам необхідно запустити на своїх робочих комп'ютерах текстовий процесор Microsoft Word, встановити шрифт розміром 72 пт. Учитель ставить учням запитання, після чого вони повинні надрукувати відповідь у текстовому процесорі. Чия відповідь буде ближчою до правильної, той і буде першим обирати тему. Таким чином визначається послідовність вибору теми учнями. Учень, що переміг у жеребкуванні, отримує перший заохочувальний бал.

Запитання: У 1943 році в США була створена перша ЕОМ Марк-1, основними елементами якої були електромеханічні реле. Ця машина сягала у висоту 2,5 метри. Як ви гадаєте, яку вона мала ширину? (17 метрів)

  • КОНКУРСИ

I. ТЕМА

Учням пропонується у визначеній жеребкуванням послідовності обирати тему та відповідати на її запитання без обмеження часу. Кожна правильна відповідь приносить учневі 1 бал.

Теми, що пропонуються учням:

  • 1.Апаратна частина комп'ютера.
  • 2.Операційна система Windows.
  • 3.Клавіатура.
  • 4.Комп'ютерні терміни.
  • 5.Текстовий процесор.

Запитання до тем:

1. Апаратна частина

  • 1.Пристрій для виведення інформації на друк. (Принтер, плоттер)
  • 2.Головний пристрій комп'ютера. (Системний блок, мікропроцесор)
  • 3.Пристрій керування та введення інформації. (Клавіатура)
  • 4.Куди підключаються зовнішні пристрої? (До системного блоку)
  • 5.Для чого використовують сканер? (Для введення в комп'ютер текстової та графічної інформації)
  • 6. Пристрій виведення інформації на екран. (Монітор)
  • 7.Які є види принтерів? (Лазерні, матричні, струменеві)
  • 8.Для чого використовується модем? (Для підключення до глобальної мережі)
  • 9.Допоміжний пристрій для введення інформації. (Миша)
  • 10.Що таке трекбол? (Маніпулятор у вигляді перевернутої миші)

2. Операційна система Windows

  • 1.Як з англійської перекладається Windows? (Вікна)
  • 2.Як правильно вимкнути комп'ютер? (Пуск/Вимкнути комп'ютер/ Вимкнення)
  • 3.Що таке вікно? (Прямокутна область екрана, всередині якої знаходяться об'єкти)
  • 4.Що з'являється на екрані після завантаження ОС Windows? (Робочий стіл)
  • 5.Чим відрізняється ярлик від піктограми? (Ярлик тільки вказує на програму, файл, папку, використовується для їх швидкого запуску; має стрілочку)
  • 6.Які стандартні значки знаходяться на Робочому столі? (Піктограми Мої документи, Мій комп'ютер, Кошик, Мережеве оточення, панель завдань, індикатори, кнопка ПУСК та ін.)
  • 7.Куди відправляється файл після вилучення? (у Кошик)
  • 8.Що відбувається при виконанні комбінації клавіші Alt + F4? (Закриття вікна, вихід з програми)
  • 9.Які є різновиди ОС Windows? (Windows 95, 98, Me, XP)
  • 10.Як визвати контекстне меню? (Клацнути правою кнопкою мишки)

3.Клавіатура

  • 1.Enter призначена для… (Введення інформації, переходу до нового абзацу)
  • 2.Shift призначена для… (Зміни регістру)
  • 3.Як переключити мову за допомогою клавіатури? (Ctrl + Shift або Alt + Shift)
  • 4.Яку за міжнародним зразком має назву сучасна розкладка клавіатури? (QWERTY)
  • 5.Скільки клавіш має стандартна клавіатура? (101)
  • 6.Caps Lock призначена для... (Переходу на великі літери на тривалий час)
  • 7.Esc призначена для… (Виходу з програми)
  • 8.F1 допомагає... (Викликати допомогу)
  • 9.Як надрукувати лапки? (Shift+2)
  • 10.Назва найдовшої клавіші? (Пробіл)

4. Комп'ютерні терміни

  • 1.Інформатика — це... (Наука про інформацію, способи її отримання, збереження, передачі, обробки, захисту)
  • 2.Інформація — це.... (Відомості, представлені у різному вигляді)
  • 3.Вікно — це... (Прямокутна область екрана, всередині якої знаходяться об'єкти)
  • 4.Біт — це... (Найменша одиниця виміру інформації)
  • 5. Файл — це... (Поіменована область на носії, що містить певну інформацію)
  • 6. Папка — це... (Сховище для інформації на носії)
  • 7. Форматування — це... (Розподіл диску на сектори та доріжки)
  • 8. Робочий стіл — це... (Фонова область екрану, на які розміщені об'єкти)
  • 9.Піктограма — це... (Символ, що вказує на папку, файл, програму)
  • 10.Буфер обміну — це... (Невидима частина пам'яті, що використовується для тимчасового збереження інформації)

5.Текстовий процесор

  • 1.Як запустити Word? (З ярлика; відкрити вже створений документ; Пуск/Програми/Microsoft Office/Microsoft Word)
  • 2.Як вставити в документ символ, якого немає на клавіатурі? (Вставка/ Символ)
  • 3. За допомогою якої клавіші на клавіатурі можна скопіювати виділений об'єкт? (Ctrl)
  • 4.Як зробити абзацний відступ? (Формат/ Абзац; клавішею Tab)
  • 5.Які є панелі інструментів? (Стандартна, форматування, малювання, настроювання зображення, рецензування та ін.)
  • 6.Що таке «Times New Roman» або «Arial? (Гарнітури шрифтів)
  • 7.Де можна побачити скільки сторінок має документ? (У рядку cтану вікна текстового процесора)
  • 8.Яке розширення зазвичай має документ Word? (.doc)
  • 9.Які є види вирівнювання тексту? (За лівим краєм, за правим краєм, по центру, за шириною)
  • 10. Що таке форматування? (Зміна зовнішнього вигляду документа)

СТЕРТІ СЛОВА

У комп'ютер забрався вірус та стер окремі слова в словосполученнях.

Учням необхідно продовжити словосполучення, пов'язані з інформатикою. Правильна відповідь оцінюється 1 балом за кожне словосполучення.

Гравець 1:

  • 1. Системний... (блок).
  • 2. Мої... (документи).
  • 3.Лазерний... (принтер).
  • 4.Персональний ...(комп'ютер).
  • 5.Жорсткий... (диск).

Гравець 2:

  • 1.Панель ... (управління, завдань).
  • 2.Компакт... (диск).
  • 3.Мій ...(комп'ютер).
  • 4.Операційна... (система).
  • 5.Графічний... (інтерфейс, редактор).

Гравець 3:

  • 1.Робочий ... (стіл).
  • 2.Електронна... (пошта, таблиця).
  • 3.Текстовий... (редактор, процесор).
  • 4.Комп'ютерна... (мережа).
  • 5.Microsoft... (Word, Excel, Access, PowerPoint).

Гравець 4:

  • 1.Рідкокристалічний... (монітор).
  • 2.Кольоровий... (принтер, монітор).
  • 3.Напівжирний... (шрифт).
  • 4. Права та ліва... (кнопки миші).
  • 5.Глобальна мережа... (Інтернет).

ПРАКТИКУМ

Учням пропонується за 6 хв. виконати практичне завдання в текстовому процесорі. Оцінюється швидкість та правильність. За перемогу в конкурсі — 5 балів, іншим учасникам — від 4 до 1 балів.

Завдання

  • 1.Завантажити текстовий процесор.
  • 2.Відкрити документ Практикум, що знаходиться у папці Мої документи, та відредагувати текст.
  • 1. «Розріжте» рядки (кожен новий рядок починається з червоної літери)

ВСЕ ПОЧИНАЄТЬСЯ З МАМИ

Можна у світі чимало зробити: Перетворити зиму на літо, Можна пізнати стежки І таємничі Та підкорити далеч космічну. Можна характер свій подолати, Штурмом вершини науки узяти, Можна пройти крізь пустелі і та хащі.... Тільки без мами не можна нізащо: Все найдорожче, що є тільки з нами, Все починається з нашої мами!

2. Відредагуйте текст, виправте помилки та вставте пропущені символи Якк уумру, то похавайте меене на ма гиллі Сееред сстепу широокого нна вкраїні ми илій. Щоп лаани шиирокополі і дніпро, і крручі Бууло виидно, бууло чути, яякрриее ревучий.

3. Зберегти зміни у документі та відправи ти його на дискету

Під час виконання учасниками завдань учитель загадує вболівальникам загадки.

Загадки вболівальникам:

А, Б, В, Г, Ґ і кома —

Всім, мабуть, уже відома

Така клавішна структура.

Звісно ж це... (клавіатура)


Я показую об'єкти,

Фото-, відеопроекти.

Я не плеєр, не мотор,

А звичайний... (монітор)


Якщоє складна робота,

Мусить бути лиш охота,

Бо зі мною буде толк,

Адже я — системний... (блок)


Я магнітний бутерброд,

Та мене не з’їсть ваш рот.

Файли й папки — це дієта

Для магнітної... (дискети)


Я не нишпорю в коморах,

Не ховаюся по норах.

Ковзаю по столу трішки,

Бо комп'ютерна я... (мишка)


Я пишу листи і вірші,

Мої тексти найгарніші.

Хай підтвердить весь народ,

Як усім потрібен... (Word)


Я малюю діаграми,

Знаю формули й доданки

Підрахую як годиться —

Електронна я... (таблиця)


Нас зібралося багато,

Як же всіх порахувати?

Об'єднати всіх нас гарних

Може тільки база... (даних)


Промені і сонце-коло

Намалюємо ми скоро.

Творчий маю я характер,

Бо графічний я... (редактор)


МАЙСТРИ ПАНТОМІМИ

Кожному гравцю необхідно показати мімікою та жестами по 3 пристрої. Пристрої учень обирає «всліпу», витягуючи з конверта. Вболівальники мають відгадати ці пристрої. За відгаданий пристрій; — 2 бали.

Вміст конверта:

  • 1.Клавіатура.
  • 2.Монітор.
  • 3.Принтер.
  • 4.Колонки.
  • 5.Джойстик.
  • 6.Миша.
  • 7.Сканер.
  • 8.Навушники.
  • 9.Мікрофон.
  • 10.Відеокамера.
  • 11.Диск.
  • 12.Дискета.


ВІДГАДАЙ КАРТИНКУ

Учитель готує для цього завдання 4 електронні презентації.

У кожній презентації має бути по десять картинок. Учень повинен, не називаючи предмету, зображеного на картинці, пояснити, що там зображено. Для цього учасники із вболівальників обирають того, кому вони будуть пояснювати картинки.

Учень може використовувати слово-підказку, яке знаходиться під кожною картинкою. На відгадування картинок відводиться 2 хвилини.

За кожну правильно відгадану картку 1 бал. Якщо учень не може пояснити картку, він може перейти до наступної. Перший відгадує картинки лідер — йому необхідно назвати цифру від 1 до 4, бо під цифрами 1 і 4 зашифровані презентації, створені учителем.

ДУЕЛЬ

У цьому конкурсі беруть участь два учасники, що набрали найбільшу кількість балів Учням ставлять запитання, хто перший піднімає табличку «Відповідь готова», той дає відповідь на запитання. При його помилці другий учасник має право відповісти на це запитання. За кожну правильну відповідь учаснику нараховується 2 бали.

Запитання

  • 1.Що таке Paint? (Графічний редактор)
  • 2.Як зберегти файл у текстовому процесорі? (Файл/ Зберегти як…)
  • 3.Яка клавіша стирає символ ліворуч? (←)
  • 4.Як надрукувати №? (Shift + 3)
  • 5.Яке ім'я у комп'ютері має дискета? (Диск 3,5A:)
  • 6.Як вимкнути комп'ютер (Пуск/Вимкнути комп'ютер)
  • 7.Ця кнопка вмикає комп'ютер та з англійської перекладається як «живлення» (Power)
  • 8.Як створити нову папку? (Файл/Створити/ Папку)
  • 9.Що виконує клавіша Delete? (Стирає символ праворуч від курсора та знищує виділений об'єкт).
  • 10.Що є спільним між папірусом, берестяною грамотою, книгою, дискетою і диском? (Це носії інформації)

Додаткові запитання (якщо в учасників після 10 запитань рівна кількість балів):

  • 1.Яка функція клавіші F1. (Виклик довідки)
  • 2.Які два види Калькулятора існують? (Звичайний та інженерний)
  • 3.Для чого використовується текстовий процесор? (Створення та редагування тексту, вставка таблиць та малюнків та ін.)
  • 4.Який пристрій комп'ютера може шкідливо діяти на здоров'я людини? (Монітор)

Нагородження переможця та учасників гри.

--rusnyak